Egzamin ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty – informacje dla rodziców
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY – INFORMACJE DLA RODZICÓW i uczniów
Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy ósmej musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Ma formę pisemną i składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach 1–8 szkoły podstawowej. Jego wyniki będą brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkół średnich, jeśli liczba kandydatów będzie większa niż liczba miejsc w danej placówce.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
- języka polskiego
- matematyki
- języka obcego nowożytnego.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Ważne daty dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021
HARMONOGRAM EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
język polski – 24 maja 2023 r. (wtorek) – godz. 9:00
matematyka – 25 maja 2023 r. (środa) – godz. 9:00
język obcy nowożytny – 26 maja 2023 r. (czwartek) – godz. 9:00
TERMIN DODATKOWY
13,14,15 czerwca 2023r. – przewidziany jest dla ucznia, który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn losowych lub zdrowotnych.
UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW KONKURSÓW
Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISY
Egzamin ósmoklasisty odbywa się w maju. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
- pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
- drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
- trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, który trwa 90 minut.
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
ZADANIA NA EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów (dostępne są aneksy do tych informatorów obowiązujące w roku szkolnym 2021/2022), w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019-2021.
WYNIKI I ZAŚWIADCZENIA
W 2023 r. uczniowie poznają swoje wyniki 3 lipca, natomiast 7 lipca każdy uczeń otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Do 30 września 2022 r.
Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację dotyczącą:
- języka obcego nowożytnego, z którego uczeń lub słuchacz przystąpi do egzaminu,
- zamiaru przystąpienia ucznia do egzaminu z matematyki w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym.
Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym: z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Na podstawie informacji zawartych w opinii lub orzeczeniu uczniowi mogą przysługiwać następujące dostosowania:
- dostosowanie miejsca pracy: pisanie egzaminu w oddzielnej sali,
- zaznaczanie odpowiedzi do zadań zamkniętych w zeszycie zadań egzaminacyjnych, bez przenoszenia ich na kartę odpowiedzi,
- płyta CD do arkuszy z języka obcego nowożytnego z wydłużonymi przerwami na zapoznanie się z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu i ich wykonanie,
- zapewnienie obecności specjalisty z zakresu niepełnosprawności,
- korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i/lub pisaniu (wówczas egzamin jest rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk),
- przedłużenie czasu na wykonanie zadań.
W przypadku egzaminu ósmoklasisty:
– z języka polskiego – nie więcej niż o 60 minut,
– z matematyki – nie więcej niż o 50 minut,
– z języka obcego nowożytnego – nie więcej niż o 45 minut.
Do 15 października 2022 r.
Rodzice ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli dokument nie był złożony wcześniej. Jeżeli dokument został wydany po tym terminie, należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
Dokumenty, na podstawie których przysługuje dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu
UPRAWNIENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy), przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące dostosowań są ogłaszane w komunikacie o dostosowaniach.
DOKUMENT | GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE |
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego | uczniowie:
· słabosłyszący i niesłyszący; · słabowidzący i niewidomi; · z niepełnosprawnością ruchową; · z afazją; · z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim; · z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera; · niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym; · z niepełnosprawnościami sprzężonymi; · z chorobami przewlekłymi. |
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza | uczniowie:
· z czasową niesprawnością rąk; · z przewlekłymi chorobami; · chorzy lub niesprawni czasowo. |
opinia rady pedagogicznej | uczniowie:
· którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; · którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą; · z zaburzeniami komunikacji językowej; · którym, ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (cudzoziemcy) |
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej | uczniowie:
· ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią; · z zaburzeniami komunikacji językowej. |