Wymagania edukacyjne
KLASY IV – VIII
- OCENIANIE PRZEDMIOTOWE
Corocznie na pierwszych lekcjach danych przedmiotów- na początku września- uczniowie otrzymują pisemne informacje o Przedmiotowym Systemem Oceniania, który zawiera szczegółowe wymagania edukacyjne.
W naszej szkole prace pisemne ( sprawdziany i kartkówki) oceniane są według następującej skali:
|
|
Prace pisemne nauczyciel sprawdza w ciągu dwóch tygodni i z zapoznaje uczniów
z wynikami na lekcji.
Rodzic ucznia ma prawo zapoznać się ze sprawdzoną i ocenioną pracą dziecka podczas zabrania lub indywidualnego spotkania z nauczycielem,
Jeżeli uczeń był nieobecny na sprawdzianie, powinien napisać go po powrocie
do szkoły.
Uczeń – w razie nieobecności w szkole – zobowiązany jest również do nadrobienia materiału lekcyjnego.
Uczeń ma prawo do poprawy ocen cząstkowych zgodnie z trybem ustalonym przez nauczyciela przedmiotu na początku roku szkolnego.
Ocena „celująca” z pracy pisemnej jest wystawiana za uzyskanie 100% punktów i/lub poprawne rozwiązanie dodatkowego zadania.
Opis wszelkich procedur prawnych związanych z ocenianiem cząstkowym, śródrocznym i końcoworocznym ucznia znajduje się w Statucie naszej szkoły.
2.ZACHOWANIE uczniów na I semestr i koniec roku szkolnego oceniane jest według następującej skali:
– wzorowe,
– bardzo dobre,
– dobre,
– poprawne,
– nieodpowiednie,
– naganne.
Za ocenę wyjściową zachowania ucznia uważa się ocenę poprawną.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCEN ZACHOWANIA:
- 1. Ocenę poprawną zachowania otrzymuje uczeń, jeśli:
- ma pozytywny stosunek do nauki;
- wypełnia podstawowe obowiązki szkolne;
- na ogół dobrze wywiązuje się ze swoich zadań;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 20 godzin lekcyjnych;
- nie wagaruje, w zasadzie nie ma pojedynczych godzin nieusprawiedliwionych, zwłaszcza z tych samych przedmiotów;
- sporadycznie spóźnia się na zajęcia;
- nie bierze udziału w życiu klasy i szkoły lub czyni to niechętnie, tylko
na wyraźne polecenie nauczyciela; - nie narusza bezpieczeństwa sieci komputerowych;
- poprawnie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów;
- szanuje mienie szkolne, społeczne i mienie kolegów (naprawia szkody materialne wyrządzone na skutek nie przestrzegania regulaminu ucznia);
- nie jest arogancki i wulgarny w słowach i uczynkach wobec innych członków społeczności szkolnej, jego kultura osobista nie budzi zastrzeżeń;
- wykazuje najczęściej obojętny stosunek do problemów innych i tego,
co dzieje się w jego środowisku; - nie popadł w konflikt z prawem;
- przestrzega statutu oraz regulaminów obowiązujących w szkole;
- ubiera się w sposób niebudzący zastrzeżeń, pamięta o zmianie obuwia i przestrzeganiu regulaminowego stroju galowego w wyznaczone dni;
- nie używa środków odurzających, nie pije alkoholu, nie pali papierosów;
- reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania i dąży do poprawy.
- Ocenę dobrą zachowania uzyskuje uczeń, który spełnia wszystkie warunki
na ocenę poprawną, a dodatkowo:- rzetelnie wywiązuje się z obowiązków szkolnych;
- systematycznie uczęszcza na zajęcia lekcyjne;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10 godzin lekcyjnych;
- włącza się w życie klasy i szkoły, jednak często nie jest to działanie z jego inicjatywy;
- wyróżnia się kulturą osobistą, właściwą postawą wobec nauczycieli, pracowników szkoły, koleżanek i kolegów;
- jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów;
- ubiera się w sposób niebudzący zastrzeżeń, pamięta o zmianie obuwia
i przestrzeganiu regulaminowego stroju galowego w wyznaczone dni; - nie ulega nałogom i nie używa środków odurzających.
- Jeżeli uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę dobrą, może uzyskać ocenę bardzo dobrą Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który dodatkowo:
- przestrzega wszystkich zasad statutu szkolnego oraz regulaminów obowiązujących w szkole;
- nieobecności ma usprawiedliwione w terminie;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 5 godzin lekcyjnych;
- nie spóźnia się na zajęcia;
- cechuje go nienaganna kultura osobista w zachowaniu i kultura słowa;
- jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżniając się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą;
- ubiera się w sposób niebudzący zastrzeżeń, pamięta o zmianie obuwia
i przestrzeganiu regulaminowego stroju galowego w wyznaczone dni; - godnie reprezentuje szkołę, troszczy się o jej dobre imię i opinię;
- jest rzetelny, zdyscyplinowany, odpowiedzialny, uczciwy, prawdomówny, godny zaufania, szlachetny, koleżeński, życzliwy, wrażliwy, chętny do pomocy, tolerancyjny, szanuje innych, nie jest obojętny na zło;
- jego postawa jest godna naśladowania.
- Jeżeli uczeń wyróżnia się swoim zachowaniem ponad poziom przyjęty na ocenę bardzo dobrą, może uzyskać ocenę wzorową Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- jest wzorem systematyczności, punktualności i sumienności;
- rozwija swoje zainteresowania co przejawia się uczestnictwem w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach sportowych lub innych formach aktywności na terenie szkoły i poza nią;
- stanowi wzór kulturalnego zachowania;
- nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień (nie uwzględnia się spóźnień wynikających ze zdarzeń losowych);
- ubiera się w sposób niebudzący zastrzeżeń, pamięta o zmianie obuwia
i przestrzeganiu regulaminowego stroju galowego w wyznaczone dni; - jest zaangażowany w życie klasy, szkoły, środowiska lokalnego wyróżnia się samodzielnością, inicjatywą i postawą twórczą. Podejmuje aktywne działania zmierzające do pomocy innym;
- jest wolontariuszem;
- działa w organizacjach młodzieżowych, np. harcerstwie;
- rozwija tradycje szkoły.
- Ocenę nieodpowiednią zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno z niżej wymienionych kryteriów:
- wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych;
- uchybia istotnym wymaganiom zawartym w statucie oraz regulaminach obowiązujących w szkole, a stosowane wobec niego środki zaradcze nie dają pozytywnych rezultatów;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza 20 godzin lekcyjnych lub 3 dni zajęć szkolnych;
- wagaruje;
- spóźnia się na zajęcia;
- nie wywiązuje się z powierzonych mu zadań;
- dopuszcza się łamania norm społecznych, prawnych;
- charakteryzuje się brakiem podstawowych zasad kultury w relacjach z innymi, niewłaściwie zachowuje się wobec nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów; często bywa arogancki, agresywny i wulgarny;
- wykazuje brak szacunku dla zdrowia własnego i innych;
- niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
- jego strój i wygląd jest niezgodny z obowiązującymi ucznia zasadami;
- nie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania.
- Ocenę naganną zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia warunków na ocenę poprawną i dotyczy go, w szczególności, przynajmniej jedno
z wymienionych niżej kryteriów:- uchybia wymaganiom zawartym w statucie szkoły oraz regulaminach obowiązujących w szkole
- ma nieusprawiedliwionych ponad 35 godzin lekcyjnych (tygodniowa liczba godzin lekcyjnych);
- swoją kulturą osobistą budzi poważne zastrzeżenia;
- świadomie niszczy mienie szkolne, społeczne, mienie kolegów;
- naruszył bezpieczeństwo sieci komputerowych;
- zastosowane środki zaradcze nie przynoszą żadnych rezultatów.
Opis wszelkich procedur prawnych związanych z wystawianiem ocen śródrocznych i końcoworocznych z zachowania znajduje się w Statucie naszej szkoły.